Przewodnik pacjenta

Klinika stomatologiczna, zwłaszcza kilkufotelowa – jak DENTO CLINIC – to miejsce odwiedzane każdego dnia przez co najmniej kilkudziesięciu pacjentów. Każdy przypadek jest inny z medycznego punktu widzenia, podobnie jak niepowtarzalny jest każdy Pacjent. Tak też postrzegamy naszych Pacjentów, naszych Gości. A różni ich wiele – nie tylko płeć, wiek, poziom wykształcenia, wykonywane zawody czy zainteresowania. Różni ich „staż” (cieszymy się, że wielu z Państwa leczy się w DENTO CLINIC od wielu lat), ale też oczekiwania i doświadczenia życiowe, nie wyłączając doświadczeń (dobrych lub złych) z poprzednich wizyt w gabinetach dentystycznych.

Możemy zapewnić, że każdy z Państwa jest dla nas niepowtarzalny i w takim samym stopniu godny naszego zainteresowania i zaangażowania. Wpisuje się to w filozofię holistycznego leczenia wyznawaną w DENTO CLINIC. Pacjent to nie tylko komplet zębów, z których niektóre mogą wymagać leczenia. To osoba, której potrzeby zdrowotne zamierzamy rozpoznawać oraz w której oczekiwania chcemy się wsłuchiwać i wychodzić im naprzeciw. Każdy Pacjent – jako nasz Gość – zasługuje na uwagę, zrozumienie i wsparcie wszystkich członków naszego zespołu podczas całej wizyty w DENTO CLINIC.

Z myślą o Państwa potrzebach i komforcie przygotowaliśmy ten przewodnik, który odpowie przynajmniej na część pytań, jakie mogą Państwo mieć w odniesieniu do specyfiki DENTO CLINIC.

W jakich rolach pacjenci pojawiają się w DENTO CLINIC?

Jak wspomniano wyżej, każdy przypadek jest inny, każda wizyta może mieć też inny charakter. Co oczywiste, inny będzie przebieg wizyty pacjenta bólowego, który pilnie szuka dentysty ze względu na silne dolegliwości, inna wizyta kontrolna osoby poddającej się leczeniu kompleksowemu, inna wreszcie wizyta adaptacyjna dziecka, które przez zapobiegliwych rodziców jest zapoznawane z lekarzem, który za jakiś czas będzie leczył zęby malucha. Szczegóły poniżej. Miłej lektury!


1.

Pacjent bólowy

Silne dolegliwości bólowe to w przypadku wielu Pacjentów najczęstszy powód szukania pomocy stomatologa, a dotyczy to także tych osób, które z różnych powodów unikają regularnych wizyt w gabinecie dentystycznym (przynajmniej dwa razy w roku). Pacjent bólowy to zarówno osoba, u której postępująca próchnica doprowadziła do zapalenia miazgi zęba, jak i ta, u której doszło do złamania czy wybicia zęba wskutek wypadku komunikacyjnego lub podczas uprawiania sportu.

W takiej roli występuję większość tzw. pierwszorazowych Pacjentów, ale wielu z nich zostaje w DENTO CLINIC w celu kontynuacji leczenia, z czego jesteśmy bardzo dumni. Pacjenci ci mają zapewniony monitoring stanu zdrowia jamy ustnej podczas regularnych wizyt kontrolnych.

Wizytę Pacjenta bólowego charakteryzuje to, że – siłą rzeczy – nie jest ona wcześniej umówiona, a zatem niezbyt komfortowa – dla Pacjenta, ale też lekarza. Jej podstawowym celem jest udzielenie pierwszej pomocy oraz uwolnienie chorego od bólu. Niemniej Pacjent powinien mieć świadomość, że ból to tylko objaw poważnego problemu i samo zastosowanie środków go uśmierzających go nie rozwiąże. Niezbędne jest poddanie się odpowiedniemu leczeniu – w przypadku zapalenia miazgi niezbędne będzie leczenie kanałowe. Najczęściej też, poza pierwszą, „interwencyjną” wizytą, wskazane są następne.

Ponieważ Pacjent bólowy nie był umówiony z wyprzedzeniem do konkretnego lekarza, trafia do stomatologa, który w danym czasie może się nim zająć przed kolejną, umówioną wizytą. Wizyta Pacjenta bólowego niekiedy wymusza zmianę godziny rozpoczęcia zaplanowanej wizyty, ponieważ wymaga nieco dłuższej interwencji lekarza, niż wstępnie to oceniono. Dlatego, jeżeli dochodzi do opóźnienia, prosimy Państwa o wyrozumiałość – także dlatego, że każdy z nas był kiedyś lub może będzie Pacjentem wymagającym pilnej interwencji.


2.

Pierwsza wizyta nowego Pacjenta

Zawsze musi być ten pierwszy raz. Czasami wybór miejsca, w którym Pacjent powierza zdrowie swojej jamy ustnej jest przypadkowy – bywa tak, że udaje się on tam, gdzie jego problem (który zwykle objawia się dolegliwościami bólowymi) może być jak najszybciej rozwiązany. Coraz częściej jednak Pacjent szukający nowego gabinetu robi rzetelny research – wypytuje znajomych, śledzi strony internetowe gabinetów w poszukiwaniu tego, który wyda mu się najbardziej wiarygodny i profesjonalny.

Nie zmienia to faktu, że pierwsza wizyta w gabinecie to nowe doświadczenie (zresztą dla obu stron). Oznacza to wizytę w nieznanym dotąd miejscu, nowe otoczenie kliniki, nowe rozplanowanie przestrzeni (poczekalnia, gabinety, toaleta itd.), a przede wszystkim spotkanie z nieznanymi dotąd osobami – lekarzem, asystentką, higienistką, recepcjonistką. Dlatego udając się na pierwszą wizytę w DENTO CLINIC, warto zarezerwować sobie nieco więcej czasu. Pozwoli to uniknąć ewentualnych korków lub też dojść pieszo do kliniki w odpowiednim czasie. Pierwsza wizyta to także czas, gdy u Pacjenta jest przeprowadzany wywiad chorobowy dotyczący jego zdrowia (pytania w formie ankietowej na karcie pacjenta w wersji elektronicznej na tablecie). Na jej wypełnienie sugerujemy zarezerwować 10–15 minut (w tym wypadku pośpiech nie jest wskazany). Odpowiednio wczesne przybycie do DENTO CLINIC zapewni Pacjentowi także czas na to, by przed wizytą napić się kawy, wyszczotkować zęby, a zarazem wyciszyć swoje emocje.

Wywiad chorobowy w formie ankiety

Ze względu na praktykowane w DENTO CLINIC holistyczne leczenia Pacjentów, naszego zainteresowania nie ograniczamy do chorób stricte stomatologicznych. Mamy świadomość, że stan zdrowia jamy ustnej może mieć – w przypadku niepodjęcia leczenia – negatywny wpływ na zdrowie ogólnoustrojowe (m.in. choroby krążenia, nerek), a nawet na przebieg każdej wizyty w klinice. Stąd w ankiecie, którą Pacjent wypełnia podczas pierwszej wizyty, znajdują się m.in. pytania o choroby pozornie niezwiązane ze zdrowiem jamy ustnej (w tym choroby onkologiczne, schorzenia sercowo-naczyniowe, cukrzycę, nadciśnienie itp.). Im większa wiedza lekarza na temat stanu zdrowia Pacjenta, tym większa pewność, że jest on w rękach odpowiedzialnego lekarza, który jest świadomy innych potencjalnych zagrożeń.

Badanie przedmiotowe

Prowadzone przez stomatologa badanie kliniczne (inaczej przedmiotowe) służy ocenie całego narządu żucia, który obejmuje nie tylko zęby, dziąsła, język oraz błonę śluzową jamy ustnej, ale też stawy skroniowo-żuchwowe i okolice twarzy i szyi. Niezbędnym elementem tego badania są fotografie – zarówno wewnątrzustne, jak i zewnątrzustne. Są one nie tylko pomocne w diagnostyce, ale też pozwalają weryfikować postępy prowadzonego leczenia.

Tomografia trójwymiarowa (CBCT)

Coraz bardziej doskonałe narzędzia diagnostyczne pozwalają stomatologom DENTO CLINIC na prawidłowe zaplanowanie, a następnie właściwie przeprowadzenie niezbędnej terapii. Jednym z najdoskonalszych urządzeń, które z niezwykłą precyzją określają stan struktur anatomicznych (zęby, kości szczęki i żuchwy, zatoki szczękowe, stawy skroniowo-żuchwowe) jest tomograf wiązki stożkowej (CBCT). Pozyskane w ten sposób obrazy 3D są wolne od przekłamań, które są standardem na dwuwymiarowych zdjęciach RTG.


3.

Punktualność w klinice

Poprzez punktualność wyrażamy nasz szacunek dla osób, z którymi się spotykamy. Takie zasady obowiązują także w DENTO CLINIC. Każda wizyta w naszej klinice jest potwierdzana – przed jej rozpoczęciem do Pacjenta trafia (wybraną przez niego drogą – telefonicznie, SMS-owo lub mailowo) przypomnienie o zaplanowanym leczeniu. Szanując czas wszystkich naszych Pacjentów, przykładamy wiele wagi do tego, aby wizyty w DENTO CLINIC rozpoczynały się o wybranej przez Państwa dogodnej godzinie – mimo że czasu niezbędnego na wykonanie zaplanowanych procedur niekiedy nie można ściśle określić. Liczymy także na Państwa punktualność. Rozpoczynanie Państwa wizyt o czasie sprawi, że inni Pacjenci także będą mogli o ustalonej wcześniej porze trafić na fotel.


4.

Nieobecność Pacjenta

Innym problemem jest niezgłaszanie się Pacjentów na wyznaczone wcześniej i potwierdzone przypomnieniami wizyty. Rozumiemy, że zdarzają się sytuacje losowe, gdy Pacjent nie ma możliwości dotarcia do kliniki. Ale część nieobecności można przewidzieć nawet z kilkudniowym wyprzedzeniem (np. zmiana planów, niespodziewany wyjazd czy choroba, która w ciągu najbliższych dni uniemożliwi opuszczanie domu). W takiej sytuacji prosimy o informację z możliwie jak największym wyprzedzeniem.

To ważne, ponieważ nieobecność Pacjenta, która nie została zasygnalizowana choćby kilka godzin wcześniej, oznacza przestój w pracy kliniki i nieprzyjęcie w tym czasie innego Pacjenta, który czeka na swoje leczenie. To także dodatkowe koszty kliniki i personelu, związane m.in. z przygotowaniem sali zabiegowej do procedur, które miały zostać przeprowadzone (gotowość personelu medycznego, przygotowanie aparatury, urządzeń).

Aby z korzyścią dla wszystkich i jak najsprawniej zarządzać czasem wizyt, w DENTO CLINIC została przyjęta zasada, że po dwóch kolejnych potwierdzonych wizytach, na które Pacjent się nie zgłosił, nie zapisujemy tej osoby na następną wizytę. Przywrócenie na listę Pacjentów możliwe jest po osobistej rozmowie z osobą koordynującą pracę naszej placówki.


5.

Wizyta adaptacyjna dziecka

Dziecko to wyjątkowo trudny Pacjent, ale jednocześnie bardzo wdzięczny. Dziecko jest zwykle nieświadome konieczności podjęcia leczenia stomatologicznego i często nie współpracuje w personelem medycznym. Z tego powodu nie powinno zdarzyć się tak, by przyczyną wizyty w klinice był ból. W DENTO CLINIC wszystkim rodzicom i opiekunom, którzy planują leczyć swoje dzieci lub wnuki, polecamy tzw. wizyty adaptacyjne. Wizyta taka jest okazją do zapoznania się z nowym, nieznanym otoczeniem i oswojeniem z przestrzenią gabinetu.

Podczas wizyty dziecko może usiąść na fotelu dentystycznym, a nawet pobawić się instrumentami, które są używane w gabinecie (wyłącznie takimi, które nie mogą zranić malucha). Dobrą formą nawiązania relacji z dzieckiem jest rozmowa o leczeniu na przykładzie pluszaka lub bohatera popularnej bajki. Z psychologicznego punktu widzenia wizyta adaptacyjna ma ogromne znaczenie, bo gdy któregoś dnia będzie niezbędna wizyta u dentysty (np. wypadek), wtedy dziecko z większą ufnością i mniejszym stresem podda się leczeniu.


6.

Wizyty kontrolne Pacjenta

Wizyty kontrolne pozwalają lekarzowi monitorować kolejne etapy i postępy leczenie oraz zadbać o stan zdrowia jamy ustnej po zakończeniu leczenia. Są one wyznaczane przez lekarza najczęściej w odstępach kilku miesięcy i ustalane indywidualnie, w zależności o specyfiki przeprowadzonych zabiegów. Niestety zdarza się, że Pacjenci zaniedbują wyznaczone terminy wizyt kontrolnych, zgłaszają się z kilkutygodniowym opóźnieniem lub nie stawiają się wcale. Dzieje się tak wtedy, gdy Pacjenci widzą pozytywne skutki przeprowadzonej terapii i lekceważą konieczność weryfikacji całego procesu leczenia.

Przypominamy, że wizyty kontrolne to integralna część prowadzonego leczenia i nie powinny być bagatelizowane przez Pacjentów – brak weryfikacji postępów leczenia może w niektórych przypadkach skutkować powikłaniami, a nawet zaprzepaścić sukces leczenia. Więcej informacji znajdą Państwo w dokumencie zatytułowanym „Zasady wsparcia Pacjentów DENTO CLINIC”.