Leczenie stawów skroniowo-żuchwowych

Nie wszyscy pacjenci mają świadomość, że leczenie stawów skroniowo-żuchwowych (ssż) jest także domeną lekarzy stomatologów. A jak potwierdzają dostępne badania, z różnymi objawami nieprawidłowej funkcji ssż, zwanych także stawami żuchwowymi wtórnymi, zmaga się nawet 40% osób dorosłych. Mogą one przejawiać się na wiele sposobów – pacjenci odczuwają trzaski i „przeskakiwanie” stawu, bóle podczas nagryzania pokarmów, dolegliwości bólowe głowy lub mięśni odpowiadających za otwieranie ust, ograniczenia w ich otwieraniu, a nawet utratę możliwości otwierania ust.

Przyczyny dysfunkcji stawów skroniowo-żuchwowych

Staw skroniowo-żuchwowy należy do najbardziej skomplikowanych stawów w ludzkim organizmie, a przy tym szczególnie silnie eksploatowanych (mowa, jedzenie, oddychanie). Nieprawidłowości w jego funkcjonowaniu mogą mieć przyczyny wrodzone i nabyte, w tym wynikające ze zmian zachodzących z upływem czasu lub spowodowane przez urazy. Do najczęstszych przyczyn dysfunkcji ssż zalicza się wady i nieprawidłowości zgryzu (np. zgryz krzyżowy, otwarty, głęboki, przewieszony tyłozgryz, przodozgryz), braki zębowe (zwłaszcza zębów tylnych), bruksizm (zgrzytanie i zaciskanie zębów), stres, artretyzm, zmiany zwyrodnieniowe, dysfunkcje czaszkowo-żuchwowo-kręgosłupowe, przeciążenia mięśniowe. Nierzadko przyczyną wadliwego działania stawów skroniowo-żuchwowych są urazy, których pacjenci doznali w wyniku wypadków komunikacyjnych lub uprawiania sportu.

Ocena zaburzeń stawów skroniowo-żuchwowych

Aby ocenić funkcjonowanie stawu skroniowo-żuchwowego, w DENTO CLINIC przeprowadzamy diagnostykę, która obejmuje wywiad, badanie manualne całego układu stomatognatycznego (obejmuje on tkanki, narządy jamy ustnej i części twarzowej czaszki) oraz obrazowanie. W tym celu wykonujemy badanie z użyciem trójwymiarowej tomografii CBCT (tomografii wiązki stożkowej). To niezwykle precyzyjne badanie umożliwia prawidłową ocenę stawów stawów i w rezultacie postawienie prawidłowej diagnozy.

Stawy skroniowo-żuchwowe – leczenie

Jak pierwszy element leczenia nieprawidłowości w działaniu stawów skroniowo-żuchwowych w DENTO CLINIC stosujemy szynę relaksacyjną. Celem jej użycia jest eliminacja dolegliwości bólowych, które w zdecydowanej większości przypadków są przyczyną wizyty pacjenta w klinice.

Niestety z użyciem szyby jesteśmy w stanie zlikwidować przede wszystkim dolegliwości bólowe, ale nie przyczynę, która je wywołała. Następnie u pacjenta przeprowadzane jest leczenie z użyciem aparatów ortopedycznych (pozwalają one na uzyskanie zmiany pozycji żuchwy wobec szczęki) lub ortodontycznych (zastosowanie systemu Invisalign®, który zapewnia skuteczne, a zarazem komfortowe dla pacjenta leczenie występujących nieprawidłowości ssż).