Leczenie zębów w ciąży

Dziewięć miesięcy ciąży to szczególny czas w życiu każdej kobiety, odmienny od innych etapów życia – i to nie tylko pod względem emocjonalnym, ale również fizycznym. Organizm kobiety ciężarnej dostosowuje się do nowej roli, co przekłada się na jej zdrowie, w tym także zdrowie jamy ustnej. DENTO CLINIC zaprasza na kontrole stomatologiczne oraz – gdy jest to wskazane – na leczenie wszystkie panie, które planują macierzyństwo, jak również te, które już są w ciąży.

Jakie zmiany zachodzące w jamie ustnej kobiety w ciąży?

Pomiędzy 4. a 7. tygodniem ciąży wiele kobiet zmaga się z nawracającymi mdłościami i wymiotami, a te mogą skutkować uszkodzeniem szkliwa zębów, prowadząc do rozwoju próchnicy.

Innym problemem zdrowotnym występującym w obrębie jamy ustnej kobiet w ciąży jest zapalenie dziąseł, które u wielu przyszłych mam zwykle rozwija się na początku 2. trymestru. Spowodowane jest ono zmianami hormonalnymi jakie zachodzą w organizmie kobiety (estrogen). Dziąsła ciężarnej stają się przerośnięte, przekrwione, bolesne, są bardziej narażone na zranienia. Choroba ta utrzymuje się najczęściej aż do 8. miesiąca ciąży (wtedy też przypada szczyt stanu zapalnego), a następnie ma miejsce osłabienie objawów.

Ze względu na to, że utrzymanie higieny jamy ustnej przy stanie zapalnym sprawia kobiecie niemało trudności, może to również prowadzić do rozwoju próchnicy. Na pogorszenie stanu higieny jamy ustnej dodatkowo wpływa kwaśny odczyn śliny oraz częste podjadanie pomiędzy posiłkami.

Konsekwencje złego stanu zdrowia jamy ustnej kobiety w ciąży

Próchnica, do której może prowadzić zarówno słabsza higiena jamy ustnej wskutek zapalenia dziąseł, jak i powtarzające się wymioty w pierwszych tygodniach ciąży, to choroba dotycząca nie tylko zębów, ale schorzenie, które może mieć wpływ na cały organizm kobiety, jak i płodu. Patogeny bytujące w jamie ustnej kobiety mogą poprzez krwiobieg zainfekować narządy, a także dotrzeć do łożyska. To zaś może być jednym z czynników przedwczesnego porodu (zaawansowana próchnica ośmiokrotnie podwyższa to ryzyko) i/lub skutkować niską masą urodzeniową dziecka. Ponadto u kobiet spodziewających się dziecka może rozwinąć się cukrzyca ciążowa.

Jakie zalecenia dla ciężarnych?

Optymalna jest sytuacja, gdy kobieta przed planowaną ciążą zadba o przywrócenie zdrowia jamy ustnej, tak jednak nie dzieje się w zbyt wielu przypadkach. Okres ciąży nie jest jednak wskazaniem do tego, aby unikać wizyt w gabinecie stomatologicznym. Ze względu na możliwe negatywne konsekwencje złego stanu zdrowia jamy ustnej na zdrowie ogólne ciężarnej, jak i rozwój płodu, wizyty takie powinny odbywać się regularnie – zgodnie z zaleceniami lekarza (zwykle co trymestr).

Jednak ze względu na etapy rozwoju płodu powinno się unikać jakichkolwiek interwencji medycznych w pierwszych trzech miesiącach ciąży (ma wówczas miejsce organogeneza, tzn. kształtowanie się narządów płodu). Z kolei najlepszym okresem na przeprowadzenie leczenia stomatologicznego jest 2. trymestr ciąży.

Lekarz proponuje odpowiednie do nowej sytuacji środki do pielęgnacji jamy ustnej i preparaty, które ograniczą dolegliwości bólowe i stan zapalny), przekaże także zalecenia dietetyczne (wskazana jest m.in. rezygnacja ze słodyczy i podjadania). W części przypadków niezbędna może być współpraca lekarza dentysty z prowadzącym ginekologiem-położnikiem.