Endodoncja

Endodoncja, czyli leczenie kanałowe to jedna z najważniejszych dziedzin stomatologii klinicznej. Wskutek zaawansowanej, nieleczonej próchnicy dochodzi do niszczenia tkanek kolejnych warstw zęba – szkliwa, zębiny oraz miazgi znajdującej się w komorze zęba. W tym ostatnim przypadku stosuje się leczenie kanałowe z zastosowaniem niezwykle cienkich narzędzi piłująco-penetrujących. Leczenie endodontyczne przeprowadzane jest zwykle podczas jednej wizyty lub – o ile zajdzie taka potrzeba – dwóch lub kolejnych wizyt. Aby prawidłowo ocenić stan chorego zęba w DENTO CLINIC wykonujemy badanie obrazowe z użyciem niezwykle precyzyjnego, a zarazem bezpiecznego dla pacjenta tomografu wiązki stożkowej (CBCT).

Leczenie endodontyczne, czyli leczenie chorób miazgi i chorób tkanek okołowierzchołkowych budzi bardzo wiele obaw pacjentów. Nie są one jednak uzasadnione w przypadku metod znieczulenia i terapii, jakimi stomatologia dysponuje w XXI wieku.

W DENTO CLINIC stosujemy skuteczne znieczulenie (także to sterowane komputerowo), badania obrazowe (z użyciem tomografii 3D), powiększenie pola zabiegowego (mikroskop endodontyczny i/lub lupa używane przez lekarza w trakcie zabiegu), endometr (urządzenie służące do pomiaru długości kanału korzeniowego), koferdam (chroni on jamę ustną pacjenta przez wpływem preparatów stosowanych w trakcie leczenia). Wszystkie te czynniki zapewniają nie tylko efektywność prowadzonej przez naszych lekarzy terapii, ale również bardzo duży komfort pacjenta.

Czym jest miazga zęba?

Leczenie kanałowe, inaczej endodontyczne, polega na usunięciu z komory zęba i z kanałów korzeniowych miazgi, która została zainfekowana przez drobnoustroje (dostają się one do komory przez ubytki próchnicowe). Ponieważ miazga wykazuje bardzo dużą wrażliwość na bodźce uszkadzające, pojawiające się silne dolegliwości bólowe sprawiają, że chorzy – także ci, którzy zwykle unikają leczenia – pilnie szukają pomocy u lekarza dentysty. Miazga (niekiedy błędnie nazywana przez pacjentów nerwem) to tkanka o galaretowatej konsystencji, delikatna, silnie unaczyniona i unerwiona. Pełni ona ważne funkcje: odżywczą i naprawczą (tworzenie zębiny), a także rejestruje ból bez względu na lokalizację i rodzaj bodźca.

Zatrucie zęba – czy jest konieczne?

Jeszcze do niedawna standardem w leczeniu kanałowym była dewitalizacja, czyli zatrucie zęba z zapaleniem miazgi. Było ono przeprowadzane po otwarciu przez dentystę komory zęba – lekarz wprowadzał wówczas preparat (paraformaldehyd), który powodował stopniowe (zwykle kilkugodzinne) obumarcie nerwów znajdujących się w miazdze. Dzięki temu oczyszczenie komory zęba i kanałów korzeniowych było mniej bolesne. Obecnie standardem – stosowanym także w DENTO CLINIC – jest leczenie kanałowe w znieczuleniu miejscowym, które skutecznie znosi odczuwanie bólu, bez konieczności dewitalizacji. Jest to ważne, ponieważ stosowanie tych preparatów (do zatrucie zęba) nie jest obojętne dla okolicznych tkanek. Należy pamiętać, że od jakości wykonania leczenia kanałowego zależy, czy ząb ten nie będzie stanowić ogniska zakażenia i być zagrożeniem dla zdrowia pacjenta.