Dysfunkcja czaszkowo-żuchwowo-kręgosłupowa

Zakres pracy lekarza stomatologa nie jest znany większości pacjentów – generalnie dentysta jest postrzegany jako osoba, która leczy zęby. Ponieważ jednak organizm ludzki to nomen omen klasyczny „system naczyń połączonych”, działanie zębów pozostaje w ścisłym związku ze zdrowiem przyzębia, tkanek miękkich i całej jamy ustnej. Na tym jednak nie koniec, bo wadliwa okluzja (nieprawidłowy kontakt zębów górnych z dolnymi) może, przykładowo, skutkować uporczywymi bólami głowy lub zaburzeniami działania kręgosłupa. Z tego powodu w DENTO CLINIC stawiamy na leczenie holistyczne, w którym bierzemy pod uwagę związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy chorobami jamy ustnej a schorzeniami innych narządów czy układów

Ból głowy

Dość powszechnie występujące bóle głowy mogą mieć bardzo różne przyczyny, a ich występowanie (zwłaszcza częste i uporczywe) nie powinno być lekceważone. Dlatego każdy pacjent doświadczający powtarzających się bólów głowy powinien udać się do lekarza na konsultację. Z dostępnych badań wynika, że zdecydowana większość z nich (nawet 90%) to napięciowe bóle głowy, których przyczyną jest dysfunkcja czaszkowo-żuchwowo-kręgosłupowa. Przy występowaniu wady zgryzu bądź nieprawidłowej postawie ciała bóle głowy mogą powtarzać się z dużą regularnością – nawet kilka razy dziennie. O nieprawidłowościach czaszkowo-żuchwowo-kręgosłupowych mogą świadczyć również takie objawy jak zawroty głowy, zaburzenia równowagi czy mroczki przed oczami Mogą być one skutkiem nieprawidłowego ustawienia żuchwy w stosunku do podstawy czaszki, kości klinowej oraz kości potylicznej.

Dodatkowo takie czynniki jak stres (zwłaszcza długotrwały) czy silne emocje mogę przekładać się na wzmożone napięcie mięśni, te zaś mogą nasilać już występujące dolegliwości. W rezultacie nieprawidłowa okluzja i wadliwa pozycja głowy mogą obniżać ogólną sprawność człowieka.

Skuteczne leczenie nieprawidłowościach czaszkowo-żuchwowo-kręgosłupowych jakie prowadzimy w DENTO CLINIC już w krótkim czasie uwalnia pacjenta od uciążliwych dolegliwości bólowych.

Wady postawy i ból kręgosłupa

Za właściwe ustawienie głowy, w jednej linii z kręgosłupem, odpowiedzialny jest odcinek szyjny kręgosłupa – ma to także związek z pozycją żuchwy i szczęki, które w trakcie połykania i żucia w sposób naturalny ustawiają się płaszczyzną zgryzu równolegle do podłoża. Jeżeli jednak występuje wada zgryzu, głowa przechyla się, a tym samym uruchamia się szereg ruchów kompensacyjnych pozwalających na utrzymanie postawy ciała. Skutkiem utrwalania wadliwej postawy są bóle w różnych odcinkach kręgosłupa oraz skrzywień oraz takie wady jak skolioza, kifoza czy lordoza. Badania naukowe potwierdzają ścisły związek pomiędzy wadami postawy a wadami zgryzu. Z tego względu w terapię dysfunkcji czaszkowo-żuchwowo-kręgosłupowej powinni być zaangażowani specjaliści z różnych dziedzin, w tym lekarz stomatolog, osteopata, fizjoterapeuta, logopeda. Dlatego też w DENTO CLINIC można uzyskać poradę, jak i skorzystać z leczenia prowadzonego przez osteopatę czy fizjoterapeutę.

Jak badać pacjenta z dysfunkcją czaszkowo-żuchwowo-kręgosłupową

W DENTO CLINIC przeprowadzamy skrupulatne badanie, obejmujące wywiad chorobowy i testy kliniczne (badanie przedmiotowe). Podczas badania oceniamy m.in. obecność trzasków, ruchomość języka, zakres ruchów żuchwy, a także relacje między zębami szczęki i żuchwy. Oceniamy także napięcie mięśni twarzy i karku. Korzystając z doświadczenia osteopaty wykonujemy badanie ortopedyczne kręgów kręgosłupa, miednicy oraz stóp.